Idea liikuntavideoni tekemisestä on elänyt siitä hetkestä lähtien, kun hyvä ystäväni kysyi: "Mitä oikein teet kuntosalilla?" Olin vähän hämmentynyt - olinhan käynyt salilla jo vuosia. Tästä viisastuneena kuvasimme blogiini kuvia salilta ja tein selostukset kuviin. Kuitenkin aistin, että minua ei täysin uskottu, että teen liikkeet ITSE..Minä en kestä yhtään, että tätä vuosien tavoitteellista projektiani ei uskottu, alkoihan kaikki pelkkien silmäluomien räpäytyksillä vuonna 2004.

Niinpä pyysin Joonnas Rinteen kuvaajaksi. Joonas on 10-kertainen nuorten SM-kultamitalisti juoksussa. Hän tietää kehon haasteet ja osasi kuvata oikeita asioita.

Fysioterapeutti Ville Ranta-Maunus on jo vuosien ajan toiminut jumpparinani, kannustaa ja on aina valmis kokeilemaan uutta. Videointi sopi heti hänelle (kysyinköhän edes sopiiko?)

Aina loistavat avustajani Iida Minkkinen ja Sirpa Korpi (os. Kaski) ovat jo tottuneet näihin päähänpistoihini ja olivat täysillä mukana! Kiitos koko upealle tiimille <3

Linkitän videon nyt tähän:

https://www.youtube.com/watch?v=8dokzkI2XjE

Jos linkki ei jostain syystä aukea, löydät sen Youtubesta joko nimelläni Marja Korhonen (kuten kaikki muutkin videoni) tai kirjoittamalla Youtuben hakukenttään videon nimi: Amazing Locked-in Energy in Physical Exercise. Nimi on englanniksi, jotta ulkomailla asiasta kiinnostuneet löytävät sen.

Videon tekeminen oli minulle hauskaa ja jännittävää, koska olen halvaantunut ja keskittyminen pitää olla täydellistä, sillä periaatteessa käskyjen ei pitäisi pelata aivojeni ja lihashermojeni välillä.

Joonakselle kuvaaminen on nopein työvaihe videon teossa. Hän etsi videoinneistaan ne pätkät jotka hän leikkasi ja työsti valmiiksi. Lisäksi hän etsi netistä sopivia musiikkivaihtoehtoja taustalle. Esittelyteksti videolle mietittiin myös yhdessä, mutta mitä muuta hän on vielä lataamisen lisäksi tehnyt, voi vain arvailla..

Sitten jotain liikkeistä, mitä videolla teen. Ensimmäisenä olevaa selkälihasliikettä teen aina 6 x 10 kerran sarjan. Käsiveto on minulle selkeästi rankin liike, se näkyy kasvoiltani. Yleistä hämmennystä aiheuttaa notkeuteni - olenhan halvaantunut! Voin kertoa, että en ole luonnostani notkea, vaan vuosien harjoittelu ja venyttely on aukaissut liikeratani.

Tasapainoa harjoittelen ratsastussimulaattorilla, joka vaatii täydellisen keskittymisen. Selkäpenkki, jossa punnerran itseäni alhaalta ylöspäin selkä- ja pakaralihaksia käyttäen, naama punoittaen ja ohimosuonet pullistuen on minulle henkinen voitto joka kerran! Jo halvaantuneen saaminen laitteeseen vaati pohdintaa.. Vatsalihaksia harjoittelen jarruttaen.

Ehdottomasti rakkain laite on jalkaprässi! Ennätykseni tällä hetkellä on 100 toistoa yhteen putkeen 50 kg:n painoilla! Tällä hetkellä harjoittelen räjähtävää alkuponnistusta sarjoissa, sillä sitä voimaa tarvitsen päivittäin, kun ponkaisen ylös tuolista ja avustaja nostaa housuni. Eihän se onnistuisi ilman hyviä jalkavoimia.. Tätä asiaa tukee myös seisontalaite, jossa seison 30 -60 min. kerrallaan.

Kävelysimulaattori on tosi kallis laite, jonka onnistuin v. 2008 hankkimaan erilaisin hyväntekeväisyystempauksin koko seutukunnan käyttöön. Simulaattorissa näette alimpana mittarin, jossa näkyy, miten paljon tai vähän laite keventää kävelyäni. Minä olen tyytyväinen vasta, kun kevennys on tasoa 0 - 5 kg. Eli käytännössä kävelen omalla jalkavoimallani :)

Lopussa avustajani antaa minulle smoothieta - eli kyllä pystyn nielemään myös nesteitä!

Olen onnesta soikea ja kiitollinen kun jaatte tätä videota, sillä nyt jo moni ihminen on inspiroitunut hyödyntämään videota. Kaunein kiitokseni <3, Marja.

13441930_10207919793490522_953561876_o.j