Aamulla kun heräsin, tiesin, että tänään on se päivä: en jaksa enää odotella, vaan haluan heti tänään aloittaa kampanjani koulukiusaamista vastaan. Aiheita olisi vaikka millä mitalla, mutta valitsin tämän tekstin avaukseksi:

"Lihava" on yleensä ensimmäinen loukkaus, jonka tyttö heittää toiselle tytölle, jos hän haluaa satuttaa tätä.

Mutta onko "lihava" todella pahinta mitä ihminen voi olla? Onko "lihava" pahempi kuin "kostonhaluinen", "kateellinen", "pinnallinen", "turhamainen", "tylsä" tai "julma"? Ei minusta; mutta mitä minä tiedän paineesta olla laiha? Minua ei työssäni arvostella ulkonäköni perusteella, olen kirjailija ja ansaitsen elantoni käyttämällä aivojani...

Menin sinä iltana British Book Awards - tapahtumaan. Tapahtuman jälkeen törmäsin naiseen, jota en ollut nähnyt lähes kolmeen vuoteen. Ensimmäinen asia, jonka hän sanoi minulle? "Olet pudottanut paljon painoa sen jälkeen kun viimeksi näin sinut!"

"No", sanoin hiukan hämmentyneenä, "kun viimeksi näit minut, olin juuri saanut vauvan."

Mitä olisin halunnut sanoa hänelle: "Olen saanut kolmannen lapseni ja tehnyt kuudennen romaanini sen jälkeen kun viimeksi näin sinut. Eikö kumpikin niistä asioista ole tärkeämpi, kiinnostavampi kuin minun kokoni?" Mutta ei - minun vyötäröni näytti pienemmältä! Unohda lapsi ja kirja: vihdoinkin jotain juhlimisen aihetta!

Minulla on kaksi tytärtä, joiden täytyy löytää tiensä tässä maailmassa, jossa ollaan pakkomielteisiä laihuuden suhteen, ja se huolestuttaa minua, koska en halua heidän olevan tyhjäpäisiä, pakkomielteisesti itseensä suhtautuvia, riutuneita klooneja; mielummin näkisin heidän olevan itsenäisiä, kiinnostavia, idealistisia, ystävällisiä, avoimia, omapäisiä, alkuperäisiä ja hauskoja - tuhat asiaa ennen "laihuutta".

J.K. Rowling

Ulkonäköpaineet kaiken kaikkiaan ovat saaneet ihan mahdottomat mittasuhteet. Koulumaailmassa tämän huomaa monella tapaa: silmätikuksi ja pilkan kohteeksi voi joutua ihan kuka vaan! Jos suostut vaeltamaan valtavirran mukana sivuillesi vilkuilematta, saatat välttyä kiusaamiselta... Mutta valitettavasti meissä kaikissa on aihetta kiusatuksi tulemiselle. Tai ei oikeasti ole, mutta vääristynyt koulukulttuuri on armoton: kiusaamisen aiheita ovat esim. laihuus/lihavuus, silmälasit, kaikki ulkonäön pienetkin erilaisuudet, vanhempien ammatit, perheen auto, vaatteet, ujous/hiljaisuus, hyvä koulumenestys, perheen varallisuus/varattomuus ja jopa kauneus/komeus.

Eli jokainen lukutaitoinen tajuaa, että kyse on täysin mielivaltaisuudesta, jolla romutetaan kanssaihmisten itsetunto, aikuistuvan nuoren usko tulevaan, innosta tärisevän eskarilaisen koulumotivaatio jne. Koulukiusaamista on PALJON, mutta sen jäljittäminen on tehty pirullisen hankalaksi... Koulun kasvatustehtävä pitäisi mielestäni olla jotain vallan muuta kuin luokkia, koulukavereita ja koulun omaisuutta terrorisoivien koulukiusaajien metsästys!

Arrrghh.. tulin niin kiukkuiseksi, että ennen kuin tämä Marjapommi räjähtää, poistun takavasemmalle tasoittelemaan verenpainettani.. I`ll be back! Murr-Marja.

WP_20130715_001.jpg

Enkeleitä tarvitaan tässäkin projektissa.. niitä olemme ME, kaikki!