Koti

Voi miten minä rakastankaan omaa kotiani! Rakastan sitä ihanaa lapsuuden Virtain kotiani ympäristöineen, lasteni kotia rakastin sydän sykkyrällä ja nykyistä, vaatimatonta, mutta sitäkin rakkaampaa turvasatamaani en vaihtaisi pois.

Niin paljon kuin tykkään liehua maailmalla, koti on se, minne aina kaipaan. Sanonta: ”Koti on siellä, missä sydän viihtyy” on kauniisti ja monisyisesti ajateltu. Sydämeni rauhoittuu täällä omien tavaroiden, omien muistojen kainalossa.

”Suomen kaunein koti”-ohjelma ei minuun kolahtanut juuri väärän nimensä takia. Luulen, että lähes jokainen meistä pitää omaa kotiaan ainutlaatuisena, eikä koti ole mielestäni kilpailuasia. Vaikka omistaisin minkälaisen kartanon tahansa, tuskin alistaisin kotiani kilpailuun… Hmm.. nämä ovat niitä makuasioita, mutta jäin miettimään, mitä merkitystä itse asiassa on ”Suomen kaunein koti” – tittelillä?

Kukaan ei ikinä voi tietää, mitä tuskaa koin, kun minulle alettiin vain puhua laitoksesta asumisvaihtoehtona, kun sairastuin.  Minun sisääni meni sellainen perkele, sellainen raivo iski sielussani tulta – että hypin vieläkin tuolissani, kun muistelen ”asiantuntijoiden” selityksiä siitä, miksi laitos on minulle ainoa mahdollinen asumispaikka. Täysin oudot ihmiset sanelivat minun elämäni herkimpiä arvoja!

Oikeastaan kiitän, että asia otettiin niin varhain esille: saatoin aloittaa taistelun ihmisyyteni puolesta välittömästi. Toisaalta, kuntoutumisen siinä vaiheessa useimmat reagoivat moiseen tietoon masentumalla ja taantumalla…

Kirjassani avaan myös taisteluni omaan kotiin – ihan siitä syystä, että ihmiset tajuavat ja uskovat, että ensimmäistä ”tuomiota” ei IKINÄ tule uskoa! Oma koti oli minulle niin pyhä, että tiesin heti, että taistelen viimeiseen asti, että lapsiani ja minua ei eroteta!

Nyt tuo kaikki tuntuu tosi pahalta unelta vain. Tosin taistelu ilman mahdollisuutta puhua oli niin rankkaa, että en oikeasti edes tajua, miten kaiken kestin.

Tuunasin vähän kevään kunniaksi kotiani ja pidin näkemästäni :). Lämpö tulvi sydämeeni ja tunsin, että en taistellut turhaan!

olohuone-normal.jpg

Olohuone (tuunausenkeli ja kuvat Iida Minkkinen)

olohuone2-normal.jpg

olohuone 2

Sydän kevättä hyristen, Marja <3