Yli kymmenen vuotta sitten astuin työnantajan saappaisiin. Valitsin niin siinä vaiheessa kun kotiuduin sairaalasta. Tein valintani näin,  mieluummin kuin jättäydyin kaupungin sosiaalitoimen "armoille". Kyse oli siis siitä, kuka etsii ja kouluttaa avustajat, sijaiset, kuka valvoo työt, tekee työlistat, hommaa sairauslomien sijaiset (nopeastikin), kuka järjestää työntekijöiden työterveyden, lomat, maksaa palkat, päivittää kaupungin kanssa palvelusopimukset etc.

En tiennyt mihin ryhdyin, mutta nautin. Nyt voin sanoa nauttivani, sillä olen onnistunut vuosien saatossa saamaan sekä kolme luotettavaa vakiavustajaa (yksi aamuvuorossa, yksi iltavuorossa, yksi vapaalla) sekä 6 loistavaa sijaista, joita vuoronperään WhatsAppilla sovittelen työvuoroihin.

Avustajieni ja sijaisten ikähaitari on 23-50 ja kaikki lunastavat paikkansa upeasti tässä työyhteisössä. Merkillepantavaa ja ehkä vähän hämmentävääkin jonkun mielestä on se, että rinkini ei koostu terveydenalan ammattilaisista. Joukossa on yksi lähihoitaja, kampaaja,käsi-ja taideteollisen käynyt  artesaani, jalkahoitaja-ravitsemusteknikko, rekkakuski-agrologiopiskelija ,matkailuvirkailija- maatalousyrittäjä, kampaaja-sisustusartesaani ja pari opiskelijaa ( viestintä/JYU, ja luokanopettaja-erityisopettaja/JYU). Näillä naisilla on yhdessä sellainen osaamisen kirjo, että oksat pois!

Persoonallisuudet antavat kiitettävästi sijaa toisilleen ja pyrin hyödyntämään kunkin vahvuuksia erilaisissa projekteissani. Avustajan työ on määritelty lähtökohtaisesti "varaMarjaksi", mutta jokainen ymmärtää, että vaikka vaihdoin aina autonrenkaani itse, tyhjäsin taloyhtiön räystäskouruja, pesin ja vahasin autoni, etc., KAIKKEA ei ole tarkoituksenmukaista tehdä! Arjen pyörittäminen, jumpat ja luennot haukkaavat jo suuren osan päivistä.

Joskus mietin aina työyhteisön yhteisiä käytäntöjä tai niistä muistuttamista mm. seuraavin listoin:

Marjan kymmenen toivetta

1. Ethän kiroile. (tämä perustuu puhtaasti väsymykseeni TV:n ja radion välinpitämättömyyteen kiroilun kontrolloinnissa)

2. Tavarat ovat uusilla, toivomillani paikoilla: pidetään paikat näin. (Maailma muuttuu - huomasin, että kotini tavarat ovat olleet n. 18 vuotta samoilla paikoilla... Päätin repäistä ja sain apua! )

3. Laita työvuoron vaihtotoive aina ensin minulle. (Avustajani saavat joka kk toivoa vuorojaan + myös vaihdella niitä keskenään kunhan tarkistan ensin, että se käy suunniteltuihin asioihin)

4. Kännykän käyttö töissä minimoidaan. (Tämäkään ei ole "moite" vaan yksinkertaisesti kontrolli, jotta jokainen meistä miettisi omaa some-riippuvuuttaan)

5. Vain seuraavan päivän vaatteet ovat tikkailla – muut siististi kaapeissa. (Poistin makuuhuoneestani tuolin, johon kasaantui turhia vaatteita. Sisustustikkaat toimivat nyt seuraavan päivän vaatteiden laskupaikkana ja aamuavustajan apuna :) )

6. Päivitetään ahkerasti jääkaappia ja pakastinta.( Molempiin "hautautuu" ruokia --> tavoitteena "hävikkiruokien minimoiminen)

7. Yritetään osaltamme vähentää muovia: kauppakassi mukaan kauppaan, biohajoavat pussit.. (ei nipotusta vaan normiyritystä :)) (luonnon säästäminen)

8. Kirjataan aina kaikki kalenteriin, mikä vähäkin auttaa muita. (avustajat ja sijaiset tulevat lomilta ja vapailta --> pääsevät nopeasti kärrrylle mitä minäkin päivänä tapahtuu: kuka tulee, kuka soittaa ja mistä asiasta, jne..)

9. Katsotaan kirjeposti aina heti ja paperit laitetaan joko muovitaskuihin (laskut) tai mappeihin oikeille paikoille. (Tärkeitä papereita tulee päivittäin --> kaikella on omat paikat, eli MAPITUS HETI!)

10. Ollaan toisillemme avuksi ja iloksi :) Yhdessä olemme huippuja :) :). (Todellakin <3 )

Aurinkoa, Marja with love <3

PICT4177d20070621aurinko880.jpg