Hmm…

Rakkaan Heini-serkkuni kaunis sähköposti sai minut miettimään syvällisiä.  Minkälainen Marja olisin, jos en olisi sairastunut?

Elämäni oli hektistä: työn, opiskelun ja äitiyden sekamelskaa. Pää oli täynnä ”sitku” – unelmia ja päivä alkoi klo 5.30 ja nukkumaan menin aina puolenyön tietämissä. Urheilu kuului myös päivittäin ohjelmaani.

Olin omalla tavallani sekä onnellinen että onneton. Lapset, terveys ja hyvä työ olivat välittömiä onnen aiheita. Olen aina nauttinut sekä fyysisestä että henkisestä työnteosta.  Kotona opin ahkeroimaan ja sain aina hyvän mielen kun saatoin auttaa maatalon moninaisissa töissä.

Erottuani päätin, että minusta ei tule ruikuttavaa blondia, joka tarvitsee miehen joka mutterin vääntämiseen. Renkaiden vaihto ja maalaaminen, räystäskourujen tyhjentäminen, lumityöt ja ruohon leikkuu olivat asioita, joista käsi sydämellä tykkäsin. Lempihommiani olivat myös auton pesu ja puuhommat. Ne kaikki olivat vastapainoa hyvin henkisesti kuormittavalle päätyölleni.

Yhteydet sukuun olivat vaihtelevia, mutta puhelinyhteydet pelasivat tiuhaan. Elämä oli mukavaa, liian kiireistä ja ehkä jokin syvyys elämästäni puuttui?

Kun kaikki sairastumisen myötä muuttui – olin valinnan edessä: jäänkö miettimään sairauteni tuomia negatiivisia asioita vai suuntaanko kaiken tarmoni vallan muuhun? Koska en ole yhtään mistään sairas, päätös oli varsin selkeä: maailma on täysin ulottuvillani, vaikka olen pyörätuolissa, pelaahan järkeni ja en edelleenkään tarvitse kuin 5 tuntia unta/vrk. En voi kuvitella itseäni päikkäreille  ja kiihkeä mieleni kituu lojuessa!

Kotiin päästyäni jatkoin elämääni, pitäen itseäni sinä samana, hassuna Marjana, joka tunsin aina olevani. Sillä itsevarmuudella teen näitä tempauksiani, joita itse rakastan. Ei niistä muiden pidä murehtia – yritän vain pitää elämäni mielekkäänä.

Ai, että mistä olin onneton? Milloin mistäkin, ihan niin kuin teistä jokainen :) . Jotkut asiat vaan haluan pitää itselläni.

Minkälainen Marja olisin siis ollut? Ei aavistustakaan! Ravun tiukka suojapanssari sisimmän suojana on aina ollut ja tulee olemaan. Olen/olin myös hyvin herkkä eli ette te minusta tiedä paljoakaan, vaikka elämääni olen paljonkin avannut…

Oman sisimpäni salaisimmat asiat pidän vain itselläni. Olen sen kokenut parhaaksi itselleni ja minulle riittää, että saan olla tässä ja nyt ONNELLINEN!

Aurinkoa ystävät, Marja <3


IMG_0584-normal.jpg