* Auttaminen tekee hyvän mielen sekä autettavalle että auttajalle.

* Kehtaatko sinä pyytää apua?

* Auttaminen on kaunista.

* Avun antaminen on aina trendikästä :)

* Opeta lapsesi auttamaan.

* Kun itse on auttavainen - se palkitaan ennemmin tai myöhemmin <3

* Auttaminen pitäisi olla itsestäänselvyys.

* Naapuriapu oli ennen luontevaa vuorovaikutusta.

* En koskaan unohda saamaani avun antajaa <3

* Osaatko ottaa avun vastaan?

* Et tiedä päivää, kun itse tarvitset apua..

Näitä asioita on tullut mietittyä niin hyvässä kuin pahassa sen jälkeen kun papereihini kirjattiin lause: "Tarvitsee apua kaikissa päivittäisissä toimissa". JÄRKYTTÄVÄÄ, oli ensimmäinen ajatus, kun 2005 Käpylän kuntoutuskeskuksessa suunnittelin uutta elämääni. Minä, joka olin lapsesta asti halunnut aina juoksujalkaa auttaa muita, olin täysin uuden asian edessä... Ratkaisin tilanteen niin, että en halunnut antaa lankoja kenellekään muille vaan päätin itse alkaa työnantajaksi avustajilleni. Minä annan työpaikan ja vastineeksi saan tarvitsemaani apua. Win- win, kaikki hyötyvät!

Lisäksi olen nyt iloinen, että aikanaan autoin kotona todella nuoresta asti, olin aina valmis auttamaan ja kuuntelemaan ystäviä, perhettä, oppilaita, oppilaiden vanhempia, työkavereita... ehkä joskus yli omankin jaksamisen?

Kuulen ihmisten ajatukset: "Eikö ole raskasta elää avustettavana?" Suoraan sanoen: ei :) Koska ihminen on kokonaistyytyväinen? Tuskin koskaan. Sitä paitsi tiedän monia muita avustettavia: huippukirurgit, kansanedustajat, näyttelijät, kuninkaalliset ja esim. formulakuskit! Asenne ratkaisee aina ja yksin tässä elämässä on kolkkoa yrittää kaikesta selvitä. Auta ja opettele ottamaan apua vastaan.

Iloa ja aurinkoa, Marja <3image.jpg